Ruccola

Idag fick jag ett tecken från högre makter igen. Lyssna på det här!

Jag var till Citymarket för att handla helgens köttbit, något att skölja ner vinet med. I tillbehöret till kvällens köttbit ingår ruccolasallad. Så jag gick till den gröna avdelning på Cittari för att hämta en kvast Ruccola.

Jag hittade vanlig sallat, isbergssallat, och allt vad det nu finns, men ingen Ruccola. Jag gick ett varv till, spanade och kollade, men ingen Ruccola.  Sen gick jag ett tredje varv, läste varje skylt noggrant tittade på varje kvast lite extra länge, men ingen Ruccola. Och när man gått tre varv utan att hitta det man söker så närmar man ju sig gränsen att man kan börja tänka sig att fråga någon i personalen.

Så jag tog mod till mig och gick fram till en tjej som stod och matade upp någon slags sallat i hyllan, hyllan där jag tyckte att Ruccola borde finnas.

– *host* Ruccola, ruccolasallad, var har ni den, frågade jag.

Tjejen stannade upp, slutade jobba och blev stående med en låda i handen. Hon sa inget och såg ut som att jag frågat henne om meningen med livet eller vad kvadratroten av 3498567216894572945 är.

– Hmmmm…. Ruccola… Nyt pitää oikein miettiä (Hmmm… Ruccola, nu måste jag tänka efter), sa hon efter en stund och stirrade rakt fram.

Hon funderade en stund till, och en till. Jag tänkte att ”Hur fan kan hon inte veta var dom har Ruccola om hon jobbar här? Ruccola är väl ändå inget ovanligt”.

Då, mitt i allt lös hon upp, tittade ner på lådan hon hållit i händerna hela tiden och sa ”Sen on tässä (Här är den)” och rodnade.

– Jahaaa, onko se siellä, nå mä otan sitt sieltä yhden (Jahaaa, finns den där, nå jag tar en därifrån då), sa jag skrattande och nappade åt mig en kruka.

Ni hör själva. Ett tydligt tecken från ovan var det. Men vad det betyder, eller vill säga, har jag ingen aning om.

9 svar to “Ruccola”

  1. Hur ser ruccolakvastar ut???

  2. tomaskarls Says:

    Maria: Nå… Det är liksom… Ett knippe med Ruccola, en enhet med Ruccola. En kruka kunde man kanske oxo säga.

  3. Hahaha! Jag har en synnerligen bra musikvideo på mina vänner som sjunger samma sång. Jag borde definitivt blivit kamerakvinna! :)

  4. tomaskarls Says:

    Liza: Det är väl inte för sent ännu, att bli kamerakvinna?! :)

  5. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Var hon vacker? Hon kanske är singel? :)

    Tror du att ni ska rösta bort svenskan i kväll? T o m du talar ju finska i butiken märker jag.. i en svenskspråkig ort. Sannfinlänarna har nog rätt. Ingen behööver svenskan!! ;)

  6. tomaskarls Says:

    Tank: Jodå, hon var vacker. Knappast singel, men vad vet jag… Tror du att det var ett sånt tecken?

    ”- *host* Ruccola, ruccolasallad, var har ni den, frågade jag.” Hur jävla finskt låter det där?

  7. Hauska juttu! :)

  8. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Okej, jag läste lite slarvigt tydligen.. ;) Men medge att du BRUKAR tala finska bara för att du TROR att den andra inte kan svenska..

    Och japp.. that was a sign!!! :)

  9. tomaskarls Says:

    Monica :)

    Tank: Jag erkänner att jag i vissa situationer talar finska då jag kunde tala svenska, eller börja på svenska iaf. Får jag en duktighetsstjärna för ärlighet nu?

Kommentera

