TJ 80

Ni får ursäkta. Det blir mycket cykelbabbel just nu. Jag är inte alls så idrottsgalen som det kanske låter. Faktiskt är jag inte det minsta idrottsgalen. Jag kommer bara inte på något annat att skriva om, något som går genom censuren.

Temat för dagens Tour var temperaturskillnader. Termometern visade 22 när jag kom hem från jobbet idag och vinden var ljum. Det fanns ingen ursäkt för att inte göra en Tour, åtminstone en liten Vuelta. Inte för att jag ville ha någon heller.

Jag var skeptiskt till att ge mig iväg med så lite kläder som 22 grader och ljummen vind föreskriver. Det var ungefär som att ge sig ut på isen första gången på vintern. Ska det nu hålla? Ska jag nu tåla?

När jag kom till Gerby tänkte jag att jag nästan tagit på mig för mycket kläder. Längs Alskatvägen kändes det helt ok. Kanske lite på varmare sidan. Men sen, när jag kommit förbi Grönvik och kom dit just där man börjar se Replotbron då smällde jag rakt in i isväggen. I kid ju not! På bara tio-tjugo meter sjönk temperaturen säkert med nästan tio grader. Vinden från havet var iskall jämfört med den inne bland träden. Den bet i fingrarna som inte hade några handskar och blåste rakt igenom jackan under vilket det inte fanns någå vindtätt.

Men envis som jag kan tvinga mig att vara i vissa situationer vände jag inte förrän på andra sidan bron. Som var målet. Sen när jag kom tillbax in fån havet, in bland träden mot Grönvik var det som att cykla in i en lite för kall bastu. En bastu i Sverige alltså.

På tillbakavägen hände något otrevligt. Jag cyklade på rätt bra tyckte jag själv, höll högre fart än medelfart. Flytet var bra och humöret på topp. Då mitt i allt hör jag ett okänt gnissel/cykelsurr i vänstra örat och vips är det en snubbe som cyklar om mig (!) Han kom inte ens smygande förbi, utan det gick rätt fort. Vad säger man om sånt… ? Jag försöker intala mig att han körde intervaller och drog på utav bara helvet just då han kom ikapp mig. Låt oss säga att det var så.

3 svar to “TJ 80”

  1. Ja visst tusan var det så fallet var med omcyklaren! :)

    Och man ska nog vara försiktig med kläderna ännu. Speciellt om man tänker röra sig nära havet. Det märks nog så nära som på Wasklot-bron också! :)

    Men bra jobbat med touren! Jag skulle säkert ha vänt om!

  2. Han kanske bara skulle ta en fem-minuters tur och sedan åka hem och bada svensk bastu!

  3. tomaskarls Says:

    Liza: Nä, ännu är det inte sommar fast det kändes misstänkt idag.

    Maria: Jooo… Men då borde jag ha mött honom tidigare, om han bara kört en fem-minuters sväng :)

Kommentera

