Öppna Landskap

Idag på förmiddagen insåg jag att jag var på god väg att totalt slöa bort den minisemester som Jesus avfärd till himlen gett oss. Så jag tog mig i kragen och beslöt att göra något som jag tänkt göra länge.

Jag brukar cykla till andra änden av replorbron (om nu någon har missat det). Det är en ganska passlig sträcka. Man cyklar över bron, vänder, och cyklar tillbax. Något jag många gånger undrat är vad som finns bortom bron, när man fortsätter utåt. Ortsnamnen är bekanta men jag har aldrig kunnat sätta dom i förhållande till varandra.

Så jag satte mig i bilen (jonej, inte på cykeln) och åkte iväg. ”Nu kör jag till vägens ände och ser vad som finns där”, tänkte jag.

Det första stället jag kom till efter bron var Replot ”city”, Replot by antar jag att det var. ”Jösses vad dom bor avsides dom som bor här”, tänkte jag. Dock inte på det minsta negativa eller nedsättande sätt.

Jag kom till en korsning där man, om man tog till vänster, kom till Norra Vallgrund, Södra Vallgrund, Söderudden och Panike. Jag tyckte det lät mera intressant än att fortsätta rakt fram mot Björkö by så jag svängde till vänster.

Vägen smalnade lite och kurvorna kom oftare. Jag körde förbi Replot industriområde och tänkte ”Jösses, finns det industri här!?”. Knappt hade jag hunnit tänka den tanken till slut förrän ett bekant namn dök upp. ”Formatic”, det kände jag direkt igen. Jag vet inte varifrån, men bekant var det. ”Finns det HÄR”, tänkte jag samtidigt som jag insåg att det gör det tydligen.

Efter en hel del krokar på vägen kom jag till ett ställe som hette Norra Vallgrund. Där fanns en skola. Inte mycket mer. Jo, där fanns en vägkorsning oxo. ”Kommer man längre ut? Är inte det här världens ände?”, tänkte jag.

Efter Norra Vallgrund blev vägen rakare och man fick köra 100 km/h. Volvon spann och jag slängde upp i femmans växel. Under en stund var det inte mycket annat än rak väg och skog.

Snart kom jag till Söderudden. Det var några hus och det här stället, Odd Inn. Jag fattade inte vad det var förrän jag googlade på namnet alldeles nyss. ”Finns det ännu något efter det här”, tänkte jag. ”Det måste det ju eftersom det finns ett ortsnamn till som jag ännu inte kommit till.”.

En bit efter Söderudden City kom en skylt som visade till vänster och meddelade ”Klobbskat” och ”Kalles In”. Det var båda bekanta namn. Men jag fortsatte framåt eftersom jag skulle till vägens ände.

Där, direkt efter möjligheten att ta av till Kalles In, slutade asfalten. Resten var grusväg. ”Vad händer nu?”, tänkte jag. Vägen slingrade sig mer och mer. Där fanns några hus. ”Bor någon här?”, undrade jag.

Efter en stund kom jag till vägens ände. Där fanns en småbåtshamn och en informationsskylt. Jag steg ur bilen för att kolla var jag var. Det blåste som fan. Det visade sig att jag var i Panike, och vid början av en vandringsled. Efter att nu ha läst på lite om den här vandringsleden kan jag tänka mig att det vore intressant att gå den någon gång.

När jag körde tillbaka samma väg som jag kommit slog det mig att den där Replot by egentligen är en centralort sist och slutligen jämfört med de andra ställena jag varit på.

Nu tänkte ni att jag skulle spela Ulf Lundells Öppna Landskap. Ha, haaa… Not! Hoppas dom inte bygger en massa vindkraft på de vackra ställena jag var på idag.

4 svar to “Öppna Landskap”

  1. Kul att du vidgat dina vyer lite :). Då du en gång var i faggorna borde du ha käkat pizza på Café Compassen, dit brukar vi dra med barnen då vi har alldeles för lite att göra (händer faktiskt ibland). Det ligger nära Kalles Inn och Klobbskat fiskehamn.

  2. tomaskarls Says:

    Leila: Det får bli nästa gång då :)

  3. tomaskarls Says:

    Harry: Låter lite som reklam det där :)

Kommentera

