Spinning och migrän

Har ni sett det här?! Man har kommit fram till att spinning lindrar besvär med migrän. Vem skulle ha trott det?

Det som jag kom att tänka på när jag läste det här var att hur har man kommit på att testa om just spinning hjälper mot migrän? Att man testar mediciner är ju förståeligt för det vill läkemedelsbolagen, så de sponsrar. Att man testar avslappningsövingar har jag oxo lätt att tänka mig. Det är liksom ganska logiskt. Men hur kom man på att testa om just spinning hjälper mot migrän?

Nu har jag aldrig haft problem med migrän. Men huvudvärk har jag ju haft nu som då och inte fan tänker jag att ”Borde jag släpa mig till gymmet på Brändö nu och köra ett spinningpass” när det dunkar i skallen.

De menar antagligen att man ska ta spinningpassen som förebyggande medicin. Men ändå känns det lite konstigt. Jag har många gånger allvarligt funderat på om spinnandet kan vara hälsosamt överhuvudtaget när jag trampat på i salen med svetten flödande, hjärtat bultande så att jag tror det ska flyga upp genom halsen och med benmusklerna brännande och hör tjejen som drar passet vråla ”Nååååå niiiiin, nyt lähdetäään tekemään töitä (Nu är det dax att börja jobba)”.

Ett migränanfall visualiserat.

9 svar to “Spinning och migrän”

  1. Ser bekant ut.
    Frågan är väl om boten är värre än soten ..

  2. tomaskarls Says:

    Ja man kan fråga sig.

  3. Är det din Barbie? :)

  4. Träning ökar blodflödet och släpper trycket, du ska cykla under tiden :)

  5. tomaskarls Says:

    Liza: Tsss….

    Suzan: Ja det gör det väl :)

  6. Man säger även att sex är bra mot huvudvärk av olika slag. Allt som ökar blodgenomströmningen måste ju funka? Jag jobbade med en kinesisk tjej som berättade att hennes knep vid huvudvärk var att stoppa fötterna i en balja med kallt vatten för då kompenserade kroppen med att öppna blodflödet och så försvann huvudvärken. Det kan jag tänka mig fungerar på kardiovaskulär huvudvärk. migrän kanske funkar på annat sätt?

  7. tomaskarls Says:

    Maria: man kunde nästan tro att du är man när du säger att sex är bra mot huvudvärk, är det inte så att huvudvärk brukar användas som en ursäkt för att slippa sex? :)

  8. Om spinning har jag ingen åsikt, jag tror närmast att man blir svettig. Men väldigt illustrativ bild för migrän har du gett. En enda väl vald bild säger så mycket mer än o.s.v….

  9. tomaskarls Says:

    Ja visst är den beskrivande! :)

Kommentera

