Tre Dagar i Sverige

Att komma till Sverige är nästan som att komma till en annan planet. Allt är övertydligt. Alla skyltar står bara på ett språk, det språk man begriper, inte först på finska och sen på svenska. Man behöver inte fundera på om man ska börja på finska eller svenska när man inleder ett snack. Man börjar på svenska och den andre fattar direkt och blir inte sur för att man inte börjat på finska. Man ba, VA?! Inte konstigt att det finns många invandrare i Sverige, såklart att alla vill flytta dit.

Jag var där i nästan tre dagar nyligen. Det var en ren nöjesresa. Ett miljöombyte som inte blev av under semestern i somras. En liten tripp för att träffa gamla bekanta.

Jag träffade honom som kallar sig Tankesultanen här på bloggen. En gammal studiekompis från Åbo. Vi drack öl och babblade. Gick runt lite på Lidingö och kollade in var pengarna bor och har sina båtar.

Jag träffade Jo, en stockholmstjej jag lärde känna via nätet av en fullständig slump under senhösten 2005. Det blev tyvärr ett ganska kort möte denna gång då hennes son, Lille G., pockade på all uppmärksamhet, som man ska göra när man är lite över 1 år.

Jag träffade Maria, en till Stockholm invandrad norrländska jag lärde känna via min första blogg som jag skrev anonymt på en rikssvensk portal. Det mötet blev lite längre. Vi hann åka tunnelbana, tanka hennes bil, fylla luft i däcken, handla mat, fixa mat, dricka vin, dricka mer vin, snacka en massa och åka tunnelbana igen.

Det är fantastiskt vilka bekantskaper man kan göra via babbel på nätet (och då är ju Jo och Maria inte dom enda, men jag skriver bara om dom nu då jag träffade dom live nyligen).

10 svar to “Tre Dagar i Sverige”

  1. Javisst är de skoj! Även om jag är lite blyg av mig och snäppet asocial då det kommer till kritan att verkligen ta första steget ut och träffa människor, så har jag blivit fantastiskt positivt överraskad de gång jag gjort det. Löpningen är ju för mig ett enkelt sätt att ta kontakt. Jag träffade Johanna (curroergosum.ratata.fi) första gången då vi bestämt oss för att springa in en +40 kilometerslänk tillsammans inför mitt första ultralopp. Vi pratade mycket om löpning men även livets övriga tillhörigheter.
    Dig har jag ju snubblat över flera gånger ute i kvällsvimlet utan att det varit planerat och det har alltid känts avslappnat. Vi är ju inte direkt bekanta, men vi är sannerligen inte främlingar heller! :D
    Ni två är heller inte de enda, men jag behöver knappast rabbla upp alla de andra? :)

  2. tomaskarls Says:

    Liza, jag har aldrig uppfattat dig som blyg eller asocial då jag träffat på dig :)

    För mig har det varit, och är delvis ännu, lättare att vara mig själv när jag skriver. Bloggandet har gett mig det utrymme som jag har svårt att ta in real life, och det har givit mig kontakter som aldrig hade blivit knutna irl.

  3. Försökte trycka på Gilla-knappen här ovan (man har ju blivit litet bekväm av sig) men det ville sig inte.

    Men då skriver jag väl ut det istället då:

    Gillar.

  4. Ha ha, teknikens under. När jag äntligen lyckas få in en hemsidan ovan så blir det fel signatur. Håhåjaja.

  5. Det är otroligt det här nätet. Och tänk, att trots att det var fem år sen vi sist sågs, så kändes det precis som igår. Du är en fantastisk människa som allt känns enkelt o ‘hemma’ med! Bara en sån sak liksom! Kram

  6. Ja, jag kanske inte är blyg sedan då det gäller, då man faktiskt träffas. Men att ta det där steget, att fråga om man ska träffas eller att faktiskt delta om någon annan frågar. :)

  7. Det var så himla kul att träffa dig för att inte tala om hjälpen att fylla däcken :-)

  8. tomaskarls Says:

    Kat: Jonej, ingen gilla knapp här :)

    Jo: Jag tänkte det samma efteråt, att det kändes som att vi träffas varje vecka, så naturligt :) Kramis

    Liza: Låter som jag ganska mycket.

    Maria: Det samma! Visst var det tur att jag var där och hjälpte dig med slangen! :)

  9. Tankesultanen Says:

    Det verkar onekligen som om du hade det kul här i stan.. Och vi tyckte att det var kul att ha dig här!! Så du får la se till att komma hit snart igen brorsan! ;)

  10. tomaskarls Says:

    Tank: Vi ska hoppas att det inte tar 5 år till nästa besök.

Kommentera

