I väntan på syrran

Syrran ska ha sin bil på service idag och jag har lovat att hämta henne från verkstaden och ge henne skjuts till jobbet. Vi jobbar ju på samma ställe nämligen. Men hon bor i Byhåla, 50 km härifrån, och har två barn att mobilisera på mornarna så hon är inte i stan ännu på en halv timme. Och i normala fall brukar jag nästan, inte riktigt, ha varit på jobbet en timme den här tiden. Så, det ledde till lite dötid, ett avbrott i rutinerna, ett tillfälligt stop i ekorrhjulet.

Det gäller att ta tillvara de avbrott i som kommer i det hjulets snurrande. Det känns som att det snurrat väldigt stabilt de senaste åren. Mitt ekorrhjul är driftsäkert som en tysk dieselmotor.

Vintern är på väg. Igår hörde jag att folk har börjat byta till vinterdäcken, jag hörde det på knattret dubbarna gör när hjulen snurrar på asfalten. Vart tog sommaren vägen egentligen?

Jag kollade på ett program om Kambodja igår. Sådär från det ena till det andra. Man ska vara jävligt glad att man inte bodde där under Röda khmerernas styre. Alla ens egna problem bleknar i jämförelse med det. Egentligen låter det som en grov underdrift. Men ni fattar vad jag menar, va?! Man förstår helt enkelt inte hur folk kan bli så grymma och totalt urspårade. Därför ska jag låta bli att gnälla om att det är måndag och om att ekorrhjulet snart snurrar igen och om att det snart är vinter. Och i stället helt kallt gilla läget.

2 svar to “I väntan på syrran”

  1. Men det är svårt att göra såna jämförelser. Vårt i-landsliv har sina egna bedrövelser även om det finns miljoner andra (och några till) som har det värre eller har upplevt värre.

  2. tomaskarls Says:

    Maria: Jo, jo… Visst är det så! Det är väl helt mänskligt…

Kommentera

