Tankar vid 37

Igår började jag mitt trettiosjunde varv runt solen, i den här kroppen i alla fall. Tack ännu en gång för alla gratulationer! Men var är presenterna? Hittills har jag bara fått en.

Födelsedagarna är inte som dom brukar vara. Inga stora kalas för kompisarna med cowboy och indian-lek vid den gamla rian hemma i Byhåla, som det var när jag gick på lågstadiet. Ingen utgång på krogen i Vasa, som det var när jag fyllde 18. Ingen hemmafest med jatkot på stan, som det var under studietiden. Ingen extravagant middag, som det var när jag bodde i Stan.

I stället bjöd jag på en ask Geisha åt kollegorna på jobbet. Den åt dom upp som hyenor äter en sårad anitlop. Sen fick jag några grattis meddelanden via SMS, mamma ringde, T. ringde, farsan ringde, syrran ringde och så fick jag runt 130 grattismeddelande på Facebook. Sen var A. hit på kaffe på kvällen. Men jag klagar inte! Uppfatta inte det här som att jag är missnöjd. Det är bara ett konstaterande om att livet ändras.

Livet vid 37 ser inte ut som jag hade föreställt mig det vid 10, 20 eller 30. Det är inget konstigt med det heller. Vem kan förutse hur livet blir, hur det kommer att vara vid en viss ålder? Ingen. Det är en illusion, om man tror det.

Och det var allt jag hade att säga om det. Få se vad resten för med sig. Men…

I’m ready
I’m ready for the laughing gas
I’m ready
I’m ready for what’s next
I’m ready to duck
I’m ready to dive
I’m ready to say
I’m glad to be alive
I’m ready
I’m ready for the push

10 svar to “Tankar vid 37”

  1. Vid tjugoårsålder ansåg jag folk över trettio vara närmast dementa, åtminstone väldigt gamla, inga att räkna med. Men idag verkar trettioåringar i mina ögon konstigt unga, närmast tonåringar. Vid fyrtio börjar de visa tecken på vuxenhet, ibland, när man tittar väldigt noga. När man passerar femtio, börjar man konstig nog tycka att sextioåringar är rena rama ungdomar. Det vill säga, att man kanske aldrig riktigt hinner bli vuxen. :)

  2. tomaskarls Says:

    Så är det nog Maria, allt är relativt :)

  3. Grattis 37-åringen! Du inser väl att du börjat på ditt trettioåttonde varv runt solen? När du fyllde 1 hade du redan gjort ett varv och började sålunda på varv nummer två. Und so weiter….

  4. tomaskarls Says:

    Tack Nicke! Ja, ja… Du har rätt, trettiåttonde varvet är det ju förstås :)

  5. det är det där med presenterna som innebär att man är vuxen – dom uteblir…

  6. tomaskarls Says:

    Maria (med stort M): Usch va tråkigt!

  7. julen brukar se likadan ut presentmässigt sett…

  8. tomaskarls Says:

    Säkert…

  9. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Du glömde säga att du fick ett fint youtubeklipp av mig..! ;)

  10. tomaskarls Says:

    Tanka: Just ja… Usch va pinsamt! :)

Kommentera

