Tisdagsfilosofi

Jag slökollade just på YLE:s nyheter. En av dagens nyheter var att det ännu finns en by i Finland som inte har bredband eller 3G täckning för mobiltelefoner. Jag tror det var så att det var 3G täckning dom inte hade. För så på medeltiden kan vi väl inte vara att det finns en kvadratmeter i Finland som inte har vanlig mobiltäckning. Eller?

Anyway, i… byn-som-jag-inte-längre-minns-vad-den-heter har man inget bredband. Ska man surffa så är det via det gamla telefonnätet. Det blev en sån där mental ping att se inslaget på nyheterna, ett av dom där ögonblicken då man inser hur långt världen har kommit, vad vi har vant oss vid de senaste 15 åren, när det blir en nyhet i nationell TV att det finns en by som inte har det här.

Jag minns ännu bra när man gick omkring med de första GSM telefonerna på gårdsplanen hemma i Byhåla och konstatera att vid lekstugan fans det täckning, vid porten var det dött och nere vid farmen var det bara två stolpar. För att inte tala om de första skrålande modemen som man kopplade upp sig med bara då när man hämtade mejlen. På våren 1995 när jag besökte en kompis i Åbo hörde jag för första gången om något som kallades World Wide Webb. Det är l6 år sen. Nu snurrar hela mitt, och så gott som alla andras, liv helt runt detta World Wide Webb. Hur ser världen ut efter 16 år till?

2 svar to “Tisdagsfilosofi”

  1. Och tänk vilken tid det tog när folk skickade stora bilder och när anslutningen bröts för att telefonen ringde…

  2. tomaskarls Says:

    Hmmm….

Kommentera

