Vad håller Vasabladet på med?

Veckans Åhå! Vadå? Nähä!?-nyhet var, utan konkurrens, att Vasabladet sparkar sin bästa ledarskribent Kenneth Myntti. Jag kände hur ekorrhjulets monotona rotation stördes när jag läste nyheten på VBL:s webbsida.

Det är tidningens nytillträdda chefredaktör Camilla Berggren som börjar sitt jobb med att göra sig av med tidningens mest välformulerade och mest analytiske ledarskribent. Enligt Berggren själv (i HBL 17.11.2011) finns det två orsaker. För det första bor Myntti på fel ställe (det ligger inte i tidningens direkta spridningsområde) och för det andra är han man. De mera konspirations teoretiskt lagda menar att orsaken är att Myntti trampat på SFP:s tår. Tår vars ben sträcker sig ända till VBL:s ekonomiska ballar. Om ni förstår vad jag menar…

Nå, jag tänkte inte spekulera om konspirationsteorin. Mera ta fasta på det som cefredaktören själv anger som orsaker till att sparka sin bästa ledarskribent, och i synnerhet den andra orsaken. Nämligen det att han är man. Berggren tycker att det borde finnas en kvinna till i ledarredaktionen förutom hon själv.

För att vara helt ärlig så orkar jag inte själv laborera dessto mer om det just nu, utan jag slänger frågan vidare till er bästa läsare. Vad är könsdiskriminering? 1 Att det inte finns lika många personer av samma kön på en ledarredaktion, eller 2. Att en kompetent ledarskribent sparkas på grund av sitt kön? Motivera gärna ditt svar.

Men jag tor inte Myntti kommer att ha något problem att hitta ett nytt jobb.

8 svar to “Vad håller Vasabladet på med?”

  1. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Helt rätt! Vasabladet är SFPs partitidning för lojala medlemmar. Han var en svikare!! Finskt efternamn dessutom, vidrigt!! ;)
    Det viktiga ska inte vara kompetensen utan fördelningen av man/kvinna, infödd/slutat vandra.

    Jag skriver dock inte under på denna bulls**t som jag nyss skrivit. :)

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Ja, nu yrar du riktigt ordentligt… :)

  3. Jag lade upp ditt blogginlägg på Facebook-gruppen För åsiktsmångfald i Svenskfinland:
    http://www.facebook.com/groups/195500343865225/

    Det roterade i maggropen på oss då vi hörde om Vasabladets rotationspoltiik. Olika åsikter är dock tillåtna och önskvärda, som namnet säger.

    Jag tror att beslutet har något att göra med att Myntti trampat på Sfp:s tår, men jag tror inte att någon från Sfp aktivt försökt påverka chefredaktören. Det är mera frågan om en allmän slätstrukenhetskultur.

  4. tomaskarls Says:

    Anna: Ok! Det förklarar att det kom en massa nya IP-nummror som läste bloggen mitt i allt :)

    Det kan hända. Sen var det väl just det att man (Berggren) ville ha en kvinnlig ledarskribent, vilket självklart är i sin ordning. Man jag kan inte riktigt svälja att det sker genom att man avsätter någon som vill fortsätta att skriva ledare.

  5. Vad jag förstår så fanns det väl två andra män också på ledarredaktionen, men jag är inte så insatt. Och jag vet inte hur ledarredaktionen funkar, antar att dessa människor gör något annat än skriver ledare också, för åtminstone på ÅU klarar chefredaktören av att vara chef, handha insändarsidan och skriva ledare fem gånger i veckan.

  6. tomaskarls Says:

    Anna: Jag vet inte heller hur det exakt är upplagt.

    • Det positiva med det här är att det kanske ger någon insyn i hur tidningarna prioriterar sina arbetstagares tid, hur självständiga redaktörerna är med mera sånt. Och att det finns intresse för vad ledarna i tidningarna har för betydelse.

  7. tomaskarls Says:

    Jo, intresset för ledartexterna höjs säkert ett tag.

Kommentera

