Kvällens käk

Kvällens käk blev en Reissumies rågbrödssmörgås med kalkonkött, tomat och Turun Sinappia. Till detta ett glas Pinot Noir från Bourgogne. Kombinationen mat och vin var förfärlig, de passade inte alls ihop, ungefär som en blåsorkester på Ruisrock. Men vad gör man inte för att känna att det är helg.

Jag åt lunch på Spices idag (en vietnamesisk restaurang här i stan som jag tycker ni ska testa om ni inte redan gjort det). Därför räckte det med en smörgås. Man äter nämligen alltid för mycket när man går dit då det är så himla gott. Jag är nästan mätt ännu.

Jag känner mig moraliskt skyldig att påpeka att alkohol skadar hälsan och är beroendeframkallande, men är oxo väldigt gott ibland och förbättrar humöret (tillfälligt).

6 svar to “Kvällens käk”

  1. Mmmh, jag hade just till kvällsmacka en reissumies med mozzarella, soltorkadet tomater och färsk basila och ett glas Amarone della Valpolicella Campo dei Gigli 2005 – En perfekt kombination. Kan rekommendera att prova :)

    Och du vet väl att i rödvin finns det flavonoider. Med andra ord rena rama hälsodryck.

  2. Du vet väl att Turun sinappia inte längre är Turun sinappia utan Puolan sinappia? Redan 2003 blev det Uppsalan sinappia av den ärevördiga senapen och sedan 2008 tillverkas den i Polen. Vill du ha senap från Åbo ska du köpa Auran sinappia, den tillverkas fortfarande i Finlands äldsta stad och är minst lika god!

    • Tack för informationen! Äter sällan senap men nu till julen lär det bli aktuellt. Av olika orsaker och händelser i livet har jag övergått till att prioritera inhemskt producerat när det gäller maten så länge som priset är överkomligt och smaken tilltalande. Ibland har jag dock märkt att det smakar bra just av den orsaken att det är närproducerat eller heimlaga… Men ensidigt är dock sällan bra så lite utländskt kör jag med också för att få lite variation och krydda i livet.

  3. tomaskarls Says:

    maria: En Amarone kan knappast bli fel. Den kan man dricka som den är. Egentligen borde man inte förstöra en Amarone med någon mat alls. Det är lite som att man inte borde syssla med något annat när man lyssnar på Beethoven för att uppfatta alla nyanser :)

    Jodå, jag vet att rödvin egentligen är en hälsodryck :)

    nicke: Jodå, jag känner till det där om Turun sinappia. Men jag tänkte på namnet. Jag föredrar ändå Turun sinappia fast den är tillverkad i Polen :)

  4. Tankesultanen Says:

    Hockeypuckar är som knäckebröd.. det är alltid bra att ha! Brödet är stendött redan vid inköp så det håller veckor där hemma. Lät som att du hade en riktig gourmetmiddag!! ;)
    Jag tror faktiskt aldrig jag ätit vietnamesiskt.. borde jag testa!

  5. tomaskarls Says:

    Tank: Jag är inte hundra på att det är typisk vietnamesisk mat dom serverar, men dom som driver den kommer därifrån. Maten är österländsk iaf, och god.

Kommentera

