Fredagsbabbel

Hoppsan! Jag fastnade tydligen i soffan med Anna, Vronskij, Levin och dom andra, och glömde att blogga. Svårt oxo att blogga när det väller in kommentarer på det sätt det gjort de senaste tre inläggen.

Jag läser inte normalt rysk 1800-tals litteratur. Jag har börjat på Dostojevkijs Bortt och Straff några gånger tidigare i livet, för länge sen, men aldrig kommit långt. För en tid sen fick jag ett infall att läsa Anna Karenina av Tolstoj, helt enkelt för att se vad det är frågan om egentligen. Vad det är som alla pratar om?

Nu har jag läst halva och kan förstå varför den har en plats i litteraturhistorien. Beskrivningen av människorna, tankarna och känslorna är klockren. Jag ger mig inte in på några djupare analyser för det skulle bara låta löjligt.

Annars knallar det på. Livet är ett ekorrhjul; Iso W., underhållsarbete och träning. Träningen hade en svacka här före jul men är på G. nu igen. Jag har börjat med asthanga yoga som en del av tränandet. Men det får jag ta i ett skilt inlägg sen när jag själv fattat vad jag håller på med.

Nu är basun varm hör jag…

Nå, hur går det för er då, ni som är in här regelbundet? Berätta! Säg något! Det känns konstigt att sitta här och babbla för sig själv.

Människan och litteraturen?

2 svar to “Fredagsbabbel”

  1. Okejdå, jag ska ge dom gamla klassikerna en chans!
    Och vad jag gör det vet du ju redan :-)

  2. tomaskarls Says:

    Maria: Ja, det gör du ju som du vill, med dom gamla klassikerna menar jag. Men den här är absolut läsvärd. Nästan som att man hade skrivit den själv. Nä, skojade bara :)

    Nåjo, dig har jag ganska bra koll på :)

Kommentera

