Några ord om jämställdhet

”Väljarna ”svek”, inte kvinnorna” lyder rubriken på ledartexten i dagens Vasablad. Skribenten Viveca Dahl kritiserar Carola Sundqvists, ordförande för Svenska kvinnoförbundet, påstående i VBL 24.1 (jag hittar inte texten på VBL:s webb) att kvinnor i första hand borde rösta på kvinnor och att det var när de inte gjorde det som Eva och Sari placerade sig sist i första omgången av presidentvalet.

Jag håller med Dahl i tanken på att kvinnor inte kan förvänta sig röster bara tack vare sitt kön. Kvinnorna som inte röstade på varken Eva eller Sari svek kvinnorna lika lite som en vänsterväljare som inte röstar på en borgerlig kandidat sviker borgerligheten, eller tvärt om. Synsättet som Sundqvist för fram återspeglar den snedvridna, den ensidiga, jämställdhetskampen. Den där könet kommer först och allt annat sen. Den där könet är kriteriet för rättigheter och skyldigheter, ett synsätt som feminismen ursprungligen föddes för att bekämpa (!)

Sundqvists snedvridna syn på jämställdhet, det att kvinnor borde rösta på kvinnor bara för att de är kvinnor utan att se djupare än så vad de står för, är inget unikt eller nytt. Tyvärr går mycken av jämställdhetskampen i praktiken ut på att lyfta fram kvinnors rättigheter och påtala mäns skyldigheter, utan att göra det motsatta. Det är ingen trovärdig jämställdhetskamp. Det är en omogen jämställdhetskamp, som ett barn som blivit uppfostrat så som att det bara har rättigheter och inga skyldigheter.

I praktiken ser man det till exempel på att väldigt lite fokus i jämställdhetsdebatten läggs på den allmänna värnplikten. En lagstadgad skyldighet man har på grund av sitt kön, en som i fredstid i bästa fall betyder att man uppoffrar ett halvt år av sitt liv och i krigstid i värsta fall får sätta livet till. Inte bara läggs lite fokus på den här uppenbara, lagstadgade, ojämställdheten utan dessutom tycker vissa att det är ok. Vi såg det i samband med fartygsolyckan i Italien nyligen där många tyckte att det var en självklarhet att män skulle sist i livbåtarna. Ta en titt på könsfördelningen i till exempel arbetsplatsolyckor och självmordsstatistiken. För att nämna några uppenbara.

Nåja, man kunde skriva mycket om det här temat. Men jag orkar inte samla tankarna längre än så här och tipsar därför om en läsvärd blogg i vårt värsta… *host* västra grannland, på vilken det skrivs mycket om det jag nuddat vid här.

Den här bilden visar på ett humoristiskt, och lite överdrivet sätt, vad jag menar.

17 svar to “Några ord om jämställdhet”

  1. Hmmm… jag blir motarbetad som kvinna här för jag är säker på att jag skrev en kommentar igår ;-)

    Du hänvisar till Pär Ströms blogg. För mig är Pär Ström en man som dedikerat sitt liv till att slå ner på kvinnor och en del av hans tidigare artiklar i tidningar har präglats av vad som närmast kan kallas kvinnohat. Det är lika illa som vilka radikalfeministiska åsiker som helst. Hans blogg verkar hålla en ”mildare” ton men jag tycker att hans åsikter i mångt och mycket är sorgliga och det gör mig ledsen att se att det finns män som håller med honom.
    Pär Ström gör mig glad över att jag är singel.

  2. tomaskarls Says:

    Maria, nä, du blir inte alls motarbetad här, lika lite som någon annan :)

    Konstigt, det fanns ingen kommentar av dig i spamfiltret heller. Hmmm…

    Jag vet vad du tycker om Pär Ström, vi har varit inne på det tidigare. Jag håller inte alls med dig. Som jag ser det slår han ner på just de här snedvridenheterna där man säger sig arbeta för jämställdhet men helt glömmer männen. Ok, arbeta ”pro-kvinnligt” men kalla det då inte jämställdhet.

    Du får gärna ge ett exempel på något som Pär skrivit som visar på hans kvinnohat, eller på någon specifik åsikt som du tycker är sorglig.

  3. Jag ska se om jag hittar något av honom på nätet men inte nu för nu ska jag, som kvinna, ägna hela min uppmärksamhet till den unge mannen här hemma som strax vill ha mat serverad i vardagsrummet, något läskande att dricka och sedan efter fredagsmys på det ;-)

  4. ”Är det för mycket begärt att kvinnor ska slippa det dagliga slitet med att uppnå en överjordisk skönhet, avsedd att överlämnas åt en undermänskligt ful makes närmanden”
    — Germaine Greer

    Och förresten citatet jag hänvisade till igår var:
    ”När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. Och en röst från himlen sade: ‘Detta är min älskade son, han är min utvalde’.”
    — Matteus 3:16–17:

  5. Och för att ännu citera Greer…

    “I do think that women could make politics irrelevant; by a kind of spontaneous cooperative action the like of which we have never seen; which is so far from people’s ideas of state structure or viable social structure that it seems to them like total anarchy — when what it really is, is very subtle forms of interrelation that do not follow some heirarchal pattern which is fundamentally patriarchal. The opposite to patriarchy is not matriarchy but fraternity, yet I think it’s women who are going to have to break this spiral of power and find the trick of cooperation.”
    — Germaine Greer

  6. tomaskarls Says:

    Maria: Nu hänger jag inte med… Hur visar de här citaten av Greer och ur Bibeln att Pär Ström hatar kvinnor?

  7. Det är inte jag som skrivit dom. Det kanske är någon annan Maria??? Jag är ju länkad till min blogg när jag kommenterar.

  8. tomaskarls Says:

    Jo, jag märkte det i morse, att det är den andra Maria som skrev dom :)

  9. :) jo det var jag med ett litet m.

    Greers citat var nog hänvisning till jämställdhet i allmänhet mellan könen – inte direkt till Pär Ströms kvinnofientlighet. Och bibelcitatet hade inget med jämställdhet att göra. Kom bara underfund med vad för ställe jag försökte citera i torsdags – det handlar mera om prestationsångest skapad av fädernas stora förväntningar….

  10. tomaskarls Says:

    maria med litet m, jo som sagt reagerade jag inte på det igår att det var du :)

  11. tomaskarls Says:

    Jag läste snabbt inledning och avslut och det du länkar till verkar vara en artikel som kritiserar vetenskapligheten i Pers bok om feministiska myter. Ska läsa mer sen.

    Men om det är så att man skriver en bok om feministiska myter och den inte håller måttet för vetenskaplig litteratur så är det ändå, i min värld, långt ifrån det samma som att hata kvinnor. Detta alltså sagt utan att ha läst hela artikeln.

  12. Alla hans inlägg genomsyras av ett hat mot kvinnor som är vad han kallar ”feminister” Jag tycker att det är sorgligt och en så pass svart/vit syn på världen att det passar 14 åringar bättre än vuxna män. Han tar i så pass mycket att det inte blir läsvärt öht.

  13. tomaskarls Says:

    Maria, så ser jag det inte alls.

  14. Jag trodde inte det heller, å andra sidan har jag väl påtalat förr att din kvinnosyn är lite… 50-talsaktig? Men det kanske mer har med ursprunget att göra?

  15. tomaskarls Says:

    Att det finns folk som hatar Pär Ström och därför gör såna där desperata påhopp på honom, och Pelle Billing, är inget nytt. Det förnekar jag inte. Jag tycker den här ledartexten var en bra kommentar till Svelands svammel.

    http://www.corren.se/bloggar/blogentry.aspx?blogg=5524900&entry=5928480

Kommentera

