Kyla

Det knäpper i knutarna. Det svider i skinnet när man går ut, om man går ut, för man går helst inte ut. Bilar startar inte, vattenrör fryser, allt ljud hörs tydligare, himlen är klar men ingen skrattar. Det är vinter i Finland.

-26 visade min termometer i morse, och jag vet att det har varit kallare på andra ställen. Vintern har kopplat ett järngrepp på Finland och allt vi kan göra är att lyda och betala. Fyrken (pengarna) i det här fallet är energi. Energin som behövs för att hålla husen varma, för att hålla vattnet i kranen varmt och för allt det andra. Det går åt mer energi att hålla 21 grader i ett hus när det är -26 än när det är 0, för att uttrycka det enkelt.

Det är nu man borde ta debatten om kärnkraft vs. vindkraft, eller debatten om kärnkraft överhuvudtaget. Hade vi inte kärnkraft vågar jag gissa att många fick lov att skruva ner värmen ordentligt ikväll och att alla skulle få glömma fredagsbastun. Elektriciteten skulle helt enkelt inte räcka till.

Jag tycker att alla som motsätter sig kärnkraften ska testa det nu. Skruva ner värmen till runt 10 grader, använd bara kallt vatten, åtminstone tills vi är under -10.

Personligen tycker jag att aktivt energisparande vore en väg framåt.

4 svar to “Kyla”

  1. Alldeles riktigt. Men denna realitet är det ingen som vill ta till sig. KK ska ersättas med VK, det är vad man kan läsa på insändarsidorna, men elen ska ändå alltid räcka till. En omöjlighet i dagens samhälle. Pengarna som nu kommer att gå till vindkraftsubventioner skulle göra mycket mer nytta om de gick till energieffektivisering.

  2. tomaskarls Says:

    RS, jag håller helt med dig.

  3. Jag kan spara energi överallt i lägenheten men i sovrummet får det gärna vara varmt. Jag bor i lägenhet och ute är det 15-20 minusgrader och inne borde det vara ca 20 grader – men du, jag fryser så det är inte klokt. Får gå och lägga mig i pyjamasbyxor långärmat, stickad kofta och raggsockor. Det är inte kul längre!

    Pragmatikern i mig vill ha kärnkraft men jag vill gärna se komplement och så måste vi börja spara lite mer. Vilket jag borde tänka på när det kommer till all mys-belysning jag har hemma.

  4. tomaskarls Says:

    Själv sover jag avsevärt mycket bättre med svalt i sovrummet.

    Som jag skrev så tycker jag oxo att en vettig väg framåt är energisparande. Men det tycker förstås inte energibolagen om.

Kommentera

