Das Jukkapalm – Extreme Makeover

Fast det var kiva att Jukkapalmen började likan ett konstverk av Picasso så var det nu ändå uppenbart att något radikalt måste göras. Man såg vartåt det lutade. Den högra delen sjönk mer och mer, i stället för att stiga.

Jag har länge förstått att Jukkapalmen behövde lite mer, ursäkta uttrycket, ”lebensraum”, alltså en större kruka. Dessutom behövde den oxo ny näringsrik jord. Den har säkert stått i samma jord fem år, åtminstone. En omplanteringsoperation var alltså oundviklig. Men en omplantering löser ju inte problemet med den hängande kvisten. Så jag beslöt att testa något helt galet, nämligen kapa av kvisten och smälla ner den i ny jord och se vad som händer.

Idag tog jag mig i kragen och svängde in till Plantagen för att skaffa vad som behövdes. Jag tokshoppade en ny kruka, en spade och ett halvt hemman blomjord. Själva operationen var inte så märkvärdig. Det var att ösa jord, kapa lite och sen städa upp efter sig. Det ska bli spännande att se vad som händer med Jukkapalmen II (den nya kvisten). Jag gjort mitt, men av herren vill jag vänta växten.

Typ nåt sånt här…

Detta bildspel kräver JavaScript.

2 svar to “Das Jukkapalm – Extreme Makeover”

  1. Tankesultanen Says:

    Oui.. et voilà! Du har gjort det jag borde göra med min asparagus..! ;)

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Sätt igång nu bara! :)

Kommentera

