Tjuvlyssnat på Alko

Jag var in till Alko en sväng idag och råkade höra följande då jag stod och kollade vilket vin jag skulle ta.

Den kvinnliga expediten står och samtalar med en kvinnlig kund. Hon, kunden, har tydligen frågat vilket vin hon borde välja. Expediten babblar på och de kommer fram till ett beslut. Vilket vin det blev eller varför just det vinet passade vet jag inte. Men just när kunden tagit flaskan, tackat expediten för hjälpen och ska gå utbrister hon, expediten…

– Riittääkö yksi? (Räcker det med en?)

Eh… Hur tänkte hon då? Antagligen var hennes intentioner goda. Men då, där i affären, lät det väldigt fel.

Jag har ju själv ett förflutet som Alko expedit så det var kanske därför jag reagerade på det hon sa. Något av det första min chef sa åt mig när jag började på Alko i St. Karins i tiderna var att jag aldrig ska kommentera kundernas inköp. De hade nämligen haft ett fall en gång när en kvinna köpt en sån där liten, 4 cl, konjaksflaska. Expediten i kassan hade tänkt skoja till det och sa att jaha, nu ska det supas till riktigt ordentligt. Kvinnan hade börjat stortjuta där i kassan och det visade sig att hon verkligen skulle dränka sina sorger av en eller annan orsak. Inget att skämta om förstås… Det att hon skulle supa till på 4 cl menar jag. För mig då… Jag menar att jag försöker inte göra mig lustig och samla bloggträffar på bekostnad av den här stackars kvinnans sorger.

Att sånt…

Det var ungefär så här det lät i mina öron.

8 svar to “Tjuvlyssnat på Alko”

  1. Det är lite kul för jag tror inte ens man skulle kunna göra en sån där liten film på skämt i sverige. Jag kanske ska testa den varianten nästa gång dom frågar omkjag behöver hjälp på bolaget :-)

  2. tomaskarls Says:

    Det är möjligt…

    Jag vet att Sverige är mycket mer konservativt när det kommer till alkoholförsäljning. Här har ju alla affärer varit av snabbköpstyp länge redan. Det är åratal sen man köpte något över disk.

    Jag tror att du är rätt person att testa det här på något bolag i Sverige. Lova att du filmar det isf :)

  3. Vi kan ta det nästa gång du kommer så kan du smygfilma ;-)

  4. tomaskarls Says:

    Det gör vi. Ha, ha… :)

  5. Tankesultanen Says:

    Men vi har i alla fall övergått till självbetjäning numera.. efter alla år med betjäning över disk.. :)

  6. tomaskarls Says:

    Tankis: Grattis! :)

  7. Kan någon av er översätta det de säger? :-)

  8. tomaskarls Says:

    Farsanmittilivet: Well, i korthet så går konversationen ut på att expediten frågar om tanten söker en matdryck. men hon meddelar att hon fick sparken idag och att hennes man lämnade henne så hon söker helt enkelt något att supa skallen av sig med.

    Han föreslår då olika alternativ som passar till det. sen frågar han om hon tänkt på dagen-efter drickat, och rekommenderar henne sen ett tyskt starköl till det. Så där i korthet…. :)

Kommentera

