Blomman

Jag tänkte först lätta upp stämningen lite genom att skriva något om politik, efter att ha läst den här juttun på Vasabladet. Men ångrade mig sen och tänkte att jag håller mig till den gröna linjen ännu ett inlägg.

Efter den lyckade omplanteringen av Jukkapalmen fick jag för mig att plantera om alla mina krukväxter, den andra oxo. Det är en blomma som jag ärvt av Systern Den Yngre. Den har funkat rätt bra de tre och ett halvt åren jag skött om den. Den har tydligt visat när den är förbannad för att jag glömt att vattna den genom att toksloka. Men har snabbt förlåtit mig när jag snabbt dränkt den med en kaffekanna vatten.

Det har ändå länge varit uppenbart att den borde planteras om. Man har liksom sett hur obekvämt det varit för den i den för trånga krukan, hur den vridit och vänt på sig för att försöka få mera, ursäkta uttrycket, lebensraum. Så idag gjorde jag slag i saken och svängde in till Plantagen igen, andra gången på en månad, och tokshoppade mer jord och en ny kruka.

Resultatet ser ni här nedanför. Den nya krukan blev kanske onödigt stor. Men ok, nu finns ju ”växanmånin”.

Blomman. Är det förresten någon som vet vad den här blomman kallas?

Detta bildspel kräver JavaScript.

10 svar to “Blomman”

  1. Jag minns inte vad den heter men jag googlade på lättskötta växter idag och då fanns den med :-)

  2. tomaskarls Says:

    Ok, så du minns inte vad den… kallades…? :)

  3. Jag tror att den är av samma slag som jag med framgång tog livet av. Personen som gav den kallade den för huonevehka. Vad den heter på svenska vet jag inte.

  4. FREDSKALLA :) En mycket lättskött o bra växt som kan få vita ”bladaktiga” blommor ibland :)

  5. tomaskarls Says:

    maria: Den här har varit ganska seg. den har slokat ordentligt några gånger men alltid repat sig.

    CH: He, he… Jag hade på känn att den heter Kalla, eller nått. Därför skrev jag om någon vet vad den ”kallas” :) Snacka om att vara lättroad :)

  6. Träning ger färdighet – om man bara tillräcklig ihärdigt idkar vanvård, så får man nog kol på den :)

  7. Jepp! Fredskallan är en seg blomma :-D Jag skulle kunna ta ett före och efter foto av min också… den befinner sig nu i FÖRE-livet och ser gräslig ut men kämpar på… har inget EFTER-foto ännu :-)

  8. tomaskarls Says:

    maria: Det gör det säkert :)

    Carita: Vi ska se hur seg den här är. Den ser inte alls pigg ut nu för tillfället :)

  9. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Ja men nu får det väl ändå räcka!?!!! Jag får faniperkele prestationsångest..! ;) Du gör precis det där som jag borde göra.. bror duktig!! :)

  10. tomaskarls Says:

    Tankis: Ja, visst är jag duktig! :)

Kommentera

