Scener Från Ett Barnkalas

Jag var på fyraårskalas till Byhåla idag. Det var systersonen, Lille A. Den Yngre (LAY), som bjöd.

Det är en bestämd man, som vet vad han vill och vad hans rätt är. Själv förstod jag att leverera presenten direkt jag kom in, utan dröjsmål. Men Moster J. var inte lika framsynt och tänkte spara den till senare, och kom alltså tomhänt in i köket som om det hade varit vilken kaffebjudning som helst.

– Var är presenten, sa LAY direkt och spände ögonen i Mostern J.

Moster J. försökte slingra sig och frågade vilken present han menade.

– Presenten du ska ha med dig till mig, sa LAY med allvarlig blick.

Efter en stunds käbbel och undanflykter från Moster J. fick hon ge sig och hämta presenten från farstun.

LAY:s farmor råkade ut för samma sak när hon kom. Hon hade av logistiska skäl inte tagit presenten med sig (den kom senare med bil) och hon ställdes direkt mot väggen. LAY krävde genast att få veta presentens status, alltså var den var och när den kommer att levereras, och svalde sen med långa tänder förklaringen att presenten är på väg.

Bjudningen var traditionell i den mening att det bjöds på kaffe och tårta. Tårtan var från Lillkungs Bageri och Konditori. På tårtan fanns en bild på en blå seriefigur. Farmor frågade LAY om det var Fantomen på bilden.

– Neeeej… Det är ju ZXC (om jag minns rätt), sa LAY, och jag fick intrycket att han aldrig hört om Fantomen (!)

ZXC (om jag minns rätt), vad är det för ett namn på en seriefigur? Vart är världen på väg? Vad är det för fel på Fantomen? Jag började smalltalka med Lille A. Den Äldre (LAÄ) som satt bredvid mig vid andra änden av bordet. Han berättade vad det finns för seriefigurer nuförtiden. Fantasin har inte sinat för producenterna. Hör på det här, det finns ninjor som har vingar och jetmotorer. De slåss mot ormar, och de kan ninjizo (LAÄ var väldigt noga med att rätta mig när jag sa något om ninjozo, att det heter faktiskt ninjizo). Bara för att nämna något av det LAÄ berättade.

Jösses…

Mannen myten legenden…

4 svar to “Scener Från Ett Barnkalas”

  1. Viveca Ollil Says:

    den var fin : )

  2. tomaskarls Says:

    Viveca, crediten ska gå till systersönerna för inspirationen och idéerna till texten :)

  3. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Du börjar bli gammal.. du är passé helt enkelt..! ;)

  4. tomaskarls Says:

    Tank: Oui! Je suis vraiment passé. Putain!

Kommentera

