Påskfylla

Påsken är ju en ganska lång helg och många håller igång festandet hela helgen. Ju längre helgen lider dessto mer urspårat blir festandet.

Jag var på bio igår och såg i samband med det ett gäng som hade hållit igång länge. Det hade visats en barnfilm i salongen före den film som jag skulle se. Så jag stod utanför och väntade när de öppnade dörren och släppte ut besökarna. Det såg nästan ut som när man öppnar dörrarna till en kvarterskrog i stadens schabbigaste kvarter just efter valomerkki sista kvällen i en lång helg. Med den skillnaden att det inte var vuxna som hade supit några dagar i sträck som ramlade ut skrikandes och härjandes, utan det var ungar som antagligen var inne på sin tredje dag av sockerfylla som kom ut.

Jag skulle gissa att medelåldern var runt 5 år (om man inte räknar med föräldrarna). De kom ut och sprang åt olika håll, som en skock yra höns, skrikandes och skrattandes. Vissa ännu tuggandes på den sista karamellen, andra bara med en tom påse i handen. En av dom var Pelle (Pelle är fingerat, han heter i verkligheten något annat). Han staplade fram, som man gör när man just och just klarar av att gå, i dörröppningen vrålade han rakt ut i luften och kastade sen sin tomma popcorns burk bakåt så att den flög mitt i ansiktet på hans morsa. ”Men Peeeelle!”, ropade hans morsa upprört. Pelle tog ingen notis utan fortsatte rakt fram. Ungefär mitt på golvet stannade han och vrålade igen ” Vitsi että oli hyvääää…! (”Fan va bra det vaaaar!” Fritt översatt)”.

Ungarna kom ur salongen i en ojämn ström. Vissa sprang och var helt galan medan andra masade sig halvsömninga ut. Jag stod vid ett bord i närheten av garderoben. Det var ingen bra idé visade det sig, för det var dit alla föräldrar försökte schasa sina barn. Mitt i allt kryllade det av ungar runt och under bordet där jag stod. De var överallt utom där deras föräldrar ville ha dom. ”Maaaammmaaaa, köper du någå meer åt mig???”, tjöt en liten flicka”. ”Nej, absolut inte. Nu köper vi inget mer”, sa den uppenbart irriterade och trötta modern. Jag försökte hålla god min och låg profil där jag stod mitt i skocken av barn inne på sin kanske tredje dag av sockerfylla. Mitt i allt brakade det till bakom mig. Det visade sig att en sån där affischställning hade åkt i golvet. Det var Pelle som var i farten igen. Han skrattade nästan hysteriskt. Hans mor tappade nu helt tålamodet, tog fast honom och drog iväg ut med honom.

Ni borde ha sett det med egna ögon. Det är svårt att beskriva med ord.

Bör ej missbrukas

2 svar to “Påskfylla”

  1. Tankesultanen Says:

    Haha, klockrent! :)

  2. tomaskarls Says:

    :)

Kommentera

