Droppar

Inatt fick jag en liten vink om vad så kallad ”kinesisk vattentortyr” kan innebära. Det var i en väldigt mild version, men ändå, jag fattade poängen.

Nämligen, vi har ju ett jävla väder här. Igår på eftermiddagen började det regna. Och regn 20.4. är acceptabelt. Men sen lite senare när jag satt i spinningsalen och trampade såg jag mitt i allt hur det dalade ner vit julesnö där ute. Fuck! Tänkte jag. (Inte ”hrmpf” som vissa andra sa när de såg samma elände. Är det förresten någon annan än Yvonne och Kalle Anka som faktiskt säger ”hrmpf”? Och jamenar, Kalle Anka säger antagligen ”hrmpf” bara för att han vet att ”Fuck!” inte skulle gå igenom censuren).

Det blev bara värre. Blöt jävla snö öste ner hela kvällen (den faller delvis ner ännu ser jag). Den var just blöt, för termometern visade inte minus, så den smalt lite vartefter.

Nå, 0342 HRS vaknade jag av att vattendroppar som kommit ner som blöt snö föll på fönsterbrädet utanför sovrummet. Antagligen faller dom från takkanten så fallet blir långt, därav hörs det ganska tydligt. Droppandet var inte regelbundet som när en vattenkran läcker, utan det droppade lite hur som helst. Då fungerar ju människan på ett ganska intressant sätt, eller i alla fall jag. Man reagerar på den första droppen och konstaterar att, ok, det var en vattendroppe, no hätä. Man kan sova vidare utan fara. Men något i det mänskliga systemet, i alla fall mitt, börjar förbereda sig på den andra droppen, vänta på när den kommer. Och så, pang! Där kom den andra. Fast man, i alla fall jag, försöker stå emot och somna om så kör det här systemet igång och man blir vaknare och vaknare. Ju mer man försöker ignorera droppandet dessto mer koncentrerad blir man. Jag antar att det handlar om något biologiskt försvarssystem från tiden då vi bodde i grottor som inte har kalibrerats om till 2012.

En ulv i fårakläder.

14 svar to “Droppar”

  1. Tankesultanen Says:

    Det är nu du ska ta fram ditt andningsankare och SOAS:a!! Stanna-Observera-Acceptera-Svara eller släpp! Du hade kunnat ta en kvast och skottat ner snön.. eller ba andats och somnat om..! ;)

    Säger Yvvan ”Hrmpff”??.. Moahahaha!!! :)

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Du har rätt. Men det hade nog inte löst problemet att gå upp på taket och skotta ner snön då det snöade hela tiden :)

    Ja tänk, Y. säger ”Hrmpf”, på riktigt :)

  3. Tankesultanen Says:

    Tragiskt.. ;)

  4. Jodå, jag säger ”hrmpf” på riktigt, det trodde jag alla gjorde :) Fast sånt där vattendropp kan nog fresta en att säga något ännu värre…

  5. Tankesultanen Says:

    Jag ska testa på att säga ”hrmpf” idag om jag får anledning till det.. :) Sympati-hrmpfa med Yvvan! :)

  6. ”ulv i fårakläder” haha! Jonä, de e inte roligt såntdär. Jag brukar skriva hrmpf – men vet inte om jag faktiskt säger det. Fast jag läser mycker kalle anka..

  7. Observera, beskriv, döm inte :)

    Och det här med snö – tänk så vackert det är! Förresten vattnet droppas på pannan i tortyrsyfte – huvudet fast med skruvstäd och så droppas det, mitt i panna. Helst kallt vatten.

  8. tomaskarls Says:

    Yvonne: Du ska inte ta allt du läser i Kalle Anka så bokstavligt :)

    Tank: Själv tänker jag hålla mig till ”Fan oxo!”, ”Fuck!” och såna gamla säkra kort :)

    Jenny: Knappast säger du det :)

    maria: Ha, ha… Det är inte alls vackert med snö. Dessutom är det inte snö, det är snöslask :)

  9. Bara för att ge dig alternativ för Nick Cave – http://www.youtube.com/watch?v=uESwv1RnDY0
    Le nozze di Figaro, ossia la folle giornata – Cavatina la Contessa: Porgi, amor, qualche ristoro.

    Detta är så vackert att man slutar andas.

  10. tomaskarls Says:

    Vackert förvisso, men kanske inte i samma genre som Cave :)

  11. Du måste lära dig italienska så märke du likheten… :)

    Men till något helt annat – Jag fastnade i det här med ulven i fårakläder. Att det representerar människans behov att diabolisera det okända. Och faktiskt är väldigt kränkande mot själva symbolen. Här nu ulven.

    :)

  12. tomaskarls Says:

    Ja det är möjligt att likheterna skulle vara tydligare om man talade italienska :)

    Tjaa, tanken var inte att diabolisera det okända. Jag tänkte mera som att det som verkar ofarligt och trevligt kan vara en förklädnad för något annat. Ungefär :)

    • Jo, jag tror att jag förstod hur du menade :)

      Jag hänvisade mera till varghysterin som väller i median och att ett oskyldigt djur blir symbol för ondskan i vårt språk. Vargen gör ju så gott den kan utan att vara ond, men i vårt språkbruk symboliserar denne vackra rovdjur för onda avsikter. Om jag var en varg, skulle jag ta det som en skymf att bli jämfört till människans omoraliskt, oetiskt och beräkneligt beteende. :)

Kommentera

