Några ord om att åka tåg

Jag var ner till huvudstaden en sväng. Jag tog tåget. Det ska väl vara det säkraste sättet att resa på om man ska tro Pippi (kolla från ca. 3 till 3,5 minuter i klippet).

Anyway, när man sitter på tåget har man tid att observera sin omgivning och reflektera över vad som händer. En sak som jag många gånger tänkt på (nu finns det risk för att jag skrivit om det här förut, men det får ni tåla) är det här med VR:s språktänkande.

Under normala omständigheter, när man reser mellan Vasa och Seinäjoki, ropas det ut på tre språk (finska, svenska, engelska) när man kommer till Laihia, Tervajoki, Isokyrö och Ylistaro. Så oxo säkert på andra mindre linjer i Finland. Alla byten som är i enlighet med tidtabellen rabblas upp på samma sätt, på tre olika språk och väldigt tydligt. Vackert så!

Men sen när det kommer ett undantag, när något måste ändras av någon anledning, när något inte stämmer överens med tidtabellen, när tåget stannar mitt ute i skogen utan orsak, så meddelar man bara om det på finska i en raspig mikrofon. ”*rasp, rasp* taajamajuna 34 Vaasaan lähtee tänään pokkeuksellisesti raiteelta *rasp, rasp* 56 *rasp* 7”. Vore kanske en idé att ropa ut det på engelska oxo åt alla turister som kollat i Tammerfors från vilket spår vasatåget går. Eller?

Förstår ni vad jag menar? Det vore viktigare att meddela om undantagen på så många språk som möjligt än om det att man meddelar att man kommer till Ylistaro i rätt tid.

Det här var infon om nästa tåg som skulle gå från Vasa när jag kom. Undrar var det där är?

7 svar to “Några ord om att åka tåg”

  1. Jo, det har du rätt i, jag har också tänkt på samma sak. Någon sällsynt gång har de haft en ovanligt språkkunnig person att ta till så där ex tempore, men för det mesta kommer all oinspelad information bara på finska.

  2. No, shit, jag kunde kommentera på din blogg för en gångs skull :D

  3. tomaskarls Says:

    Det är bara att slappna av, så kommer du igenom censuren :)

  4. tomaskarls Says:

    Johan: Tjaaa, vette fan om det är bättre där?! :)

  5. Ser ut som att de kör Linux nu för tiden *gillar*

  6. tomaskarls Says:

    Daniel: Mycket möjligt, jag har INGEN aning :)

Kommentera

