Morgonkaffe

Dax att premiärköra min nya kaffebryggare (fast egentligen har jag gjort det redan nu när jag skriver, att skriva blogg direkt från morgonen utan kaffe är inte tänkbart, men jag tycker ändå att det ur ett stilistiskt perspektiv är bättre att skriva som om det ska ske, anyway…).

Jag fick ett infall igår att köpa en ny kaffebryggare. Det har funnits i tankarna tidigare oxo, och nu tyckte jag det var en bra tidpunkt då semestern snart är slut, lite som att muntra upp sig själv, dämpa ångesten med något materiellt.

Det är inget fel på den gamla men den börjar vara till åren kommen. Om jag inte tar helt fel köpte jag den hösten -95 då jag kom till Åbo, eventuellt på våren -96. Kanske var det så att jag använde någon gammal då riktigt i början. Anyway, en ålder på närmare 17 år är väl en värdig pensionsålder för en kaffekokare. Tycker ni inte? Dessutom får ju den gamla fungera som back up, helt befriad från tjänst är den inte.

Det vore förresten intressant att veta hur många liter kaffe som kokats i den gamla bryggaren genom åren. Det är en och annan kopp. Den bryggaren har ”sett” mycket.

Få se nu hur kaffet smakar (samma här, det är nästan slut redan nu när jag skriver, och det blev bra, men det låter bättre att skriva som om det ligger i framtiden).

Den Nya.

Den Gamla.

19 svar to “Morgonkaffe”

  1. Johan Lillkung Says:

    wow!! den nya ser ju nästan ut som ett litet rymdskepp..:-)

  2. tomaskarls Says:

    Jo, den är snyggare än den gamla oxo, och handgjord :)

  3. Bra val, vi har en likadan. Har den manuell droppstopp? Jag brukar lyckas lämna på stoppet så att allt vatten lämnar i filtret.

  4. Kommer det en ny blogg om hur kaffet smakade då?

  5. tomaskarls Says:

    Daniel: Automatiskt droppstop. High tech! :)

    Maria: Som jag skrev så smakade det bra. Och jag hinner inte vidareutveckla det nu då det bär iväg till Byhåla :)

  6. Min äldsta son har också en sån där kaffebryggare. Visst är den bra, men jag har frågat mig om de där Moccamastrarna ändå är prisvärda, när de kostar så mycket mer än ”vanliga” kaffebryggare. Fast sen fick jag mig verkligen en tankeställare till kring det där med ”prisvärt” då vissa betalar flera 100 € för kaffemaskiner av olika slag… Men det är ju bra om du är nöjd!

  7. tomaskarls Says:

    Yvonne: Allt är ju relativt.

  8. Båda är go’a! :) Måste dock erkänna att jag också kastat mitt öga på en MoccaMaster! :)

  9. tomaskarls Says:

    Liza: Hmmm… :)

  10. Tankesultanen Says:

    En sådan skulle jag kunna tänka mig att ha. Funderar ju på att flytta nu och i det nya köket vore det inte helt fel med två olika feta maskiner..! :)

  11. tomaskarls Says:

    Om du flyttar ska du i första hand köpa en ny stol :)

  12. Tankesultanen Says:

    Haha! DÄR satt den! ;)

  13. maria med litet m Says:

    Jag ger min röst för en pressokanna eller skruvbar espressobryggare.

  14. tomaskarls Says:

    maria: Njäää, en ordentlig bryggare ska det nog vara :)

  15. Tankesultanen Says:

    Är det för tidigt på morgonen eller är jag bara dum.. vad är en skruvbar espressobryggare?

  16. tomaskarls Says:

    Tankis: Nä, du är bara dum :)

  17. Tankesultanen Says:

    Tss.. det där är ju en mockabryggare klantskalle!! ;)

  18. Nämen (- nu när jag ser lite noggrannare)! Jag hade precis en sån gammal kaffekokare som du innan jag skaffade en likadan moccamaster som du har nu. Häftigt!

  19. tomaskarls Says:

    Tank: Tsss… Är det väl inte alls det :)

    Jenny: Wow, spooky! Jag har alltid känt på mig att vi varit connected på något sätt, nu vet jag :)

Kommentera

