48H i Afrika-En Amatörresenärs Tankar

Jag var en sväng till Afrika förra veckan. Det var en arbetsresa så jag kan inte berätta vad jag gjorde där. Men några ord kan jag väl säga om mina egna intryck.

Det var till Senegal vi var. Vi flög till Dakar och åkte sen bil till ett ställe som heter Kaolack, och sen tillbax. Resan var kort och intensiv, ganska exakt 48h tillbringade jag i Afrika.

Det första som slog mig när vi landat och jag knäppte på telefonen (som ju är det första man gör) var att det inte fanns någon 3G täckning, det gick inte att kolla Facebook på iPhonen. Det gjorde det i och för sig inte på Charles de Gaulle i Paris heller, men då tänkte jag att det var något tekniskt fel. Senare har jag förstått att det inte var det.

Det andra jag tänkte var ”Stäng av bastun!”. Det var när vi klev av planet. Ok, att det är hett i Afrika är väl ingen nyhet men att det är så fuktigt… Det var som att kliva in i en bastu, bara det att folk hade kläder på sig och att det fanns flygplan där.

Det tredje jag reagerade på var trafiken. Mon dieu! Och då tänker jag inte i första hand på stockningen eller de gamla bilarna som spydde ut avgaser som låg som ett tjockt täcke över bilkön utan det att det sprang omkring en massa folk (män, kvinnor, barn och kvinnor med småbarn på ryggen) bland bilarna och avgaserna och sålde allt möjligt.

Under bilfärden såg vi många småbyar. Ju längre in i landet vi kom desto färre blev bilarna och desto fler blev häst och kärra ekipagen. Ju längre vi körde desto färre blev husen och desto fler blev hyddorna och skjulen som i mina ögon var byggda av minkhusplåtar. ”Det här är ju precis som på TV” tänkte jag, och insåg att det är en sak att se något på TV och en annan att se det med egna ögon.

Men, folk såg inte mer uppgivna ut där än här i Vasa.

Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. Bilden är tagen genom ett tonat bilfönster i en bil i rörelse med en kamera från 90-talet.  

3 svar to “48H i Afrika-En Amatörresenärs Tankar”

  1. Och du kommer att åka fler gånger förmodar jag?

  2. Jag har varit ”nästgårds” förresten, till Gambia.

  3. tomaskarls Says:

    Kat: Förmodligen åker jag fler gånger, jag hoppas det…

Kommentera

