Kontraster

Ska jag välja ett ord för att beskriva gårdagen så blir det ”kontraster”.

Inom ramen för en arbetsresa flög jag från Nouakchott, Mauretanien, på morgonen. Sen när jag bytte flyg i Bryssel, Belgien, 8-9 timmar senare stack kontrasten i ögonen.

Jag tänker inte gå in på detaljer. Men den första var en liten flygplats, i storlek med Vasas, i ett U-land, och den andra en medelstor flygplats i hjärtat av det europeiska överflödet. Skilda åt av ca. 9 timmar resväg men på två olika planeter ekonomiskt och socialt.

Inget nytt förstås, men det blir väldigt verkligt när man ser det med egna ögon inom loppet av 10 h.

Inte min bild, jag tog inga den här gången. Men en typisk gatubild från Nouakchott.

Kommentera

