Ut Till Villan

Vi är lika vi människor, oavsett om vi bor i Finland eller Mauretanien. Miljöerna vi lever i är olika, förutsättningarna för livet är olika, värderingarna är delvis olika men deep down inside har vi samma längtan, nämligen att åka ut till villan (skären/sommarstugan) när vi har ledigt från jobbet.

Kollegan och jag åkte med en lokal kille som chaufför en bit utanför Nouakchott till ett möte. Vägen var spikrak, två filer delade av en remsa sand och någon buske här och där. Vid sidan av vägen fanns tält och baracker av tegel, kuber med en dörr för att uttrycka det enkelt. På vissa ställen samlade i små grupper men oxo någon var för sig här och där.

Vi frågade vår lokala chaufför vad barackerna och tälten var. Varför det fanns tält och tegelbaracker mitt ute i ute i öknen, utanför allt annat. ”De är våra fritidshus”, svarade han med ett leende. ”När jag är ledig vill jag inte stanna kvar i stan utan jag vill åka ut hit med min familj”, förklarade han.

Kollegan och jag höjde på ögonbrynen och satt tysta en stund medan barackerna och tälten svepte förbi. Sen sa kollegan, ”Men ok, i Finland åker folk till en stuga ut i skogen eller ut på sjön när vi har ledigt. Det är ju egentligen samma sak”.

Och så är det, det är samma sak, men andra omständigheter. Allt är relativt.

Den bästa bilden jag fick med min telefon i en bil i rörelse. Inga baracker fastnade, men tälten och miljön.

Mauritania sommarstuga

Bild inne ifrån stan. ”Köp nå lotter!”

Mauritania lotter

2 svar to “Ut Till Villan”

  1. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Jag brukar fundera över vem som egentligen har lust att sitta i en sommarstuga mitt ute i buschen under sin semester.. men detta verkar inte heller lockande. Same same. Men där kanske lite mindre regn.. :)

  2. tomaskarls Says:

    Mindre regn, jo.

Kommentera

