Den Sista Måltiden

Från och med söndag blir det ett rejält miljöombyte för den här pojken. Då byts kontorsråttelivet i Runsor mot jobb på ett kraftverksbygge ute i öknen i Mauretanien. Eller ja, så hemskt mycket ute i öknen är det väl inte, ungefär 10 km utanför huvudstaden Nouakchott. Men det är helt tillräckligt mycket ute i öknen för en oravaisbov. Åtminstone fram till midsommar kommer jag att jobba och bo där. Ja, inte bo ute i öknen förstås, utan nånstans inne i stan. Men det är oxo helt tillräckligt för en oravaisbov.

Jag var dit ett par gånger i höstas, och ja, skillnaden är stor gentemot Oravais (eller Vasa), vilket knappast förvånar någon. Där finns tex. ingen alkohol eftersom det är ett islamiskt land, det betyder i praktiken ingen Doppelbock. Det är därför jag har lite av en sista-måltiden-fiilis nu när jag öppnade en dopplis och knäppte på bastun. Ja, inte för bastuns skull, varmt lär det väl vara där nere oxo, men för Doppelbockens. Ingen mer Doppelbock före tidigast till midsommar *svälj*.

Nå, anyway, vi pratar om någå annat.

Det var för det här jag sökte mig till Iso W. för nästan fem år sen, för möjligheten att jobba utomlands. Inte för att hitta det trygga, förutsägbara 9-17 livet. Det har varit många svängar, uppförsbackar och punkteringar på den vägen sen dess, och jag har själv hunnit bromsa när det ”gick för fort”. Jag har själv oxo under de senaste åren hunnit tänka att jag borde kanske acceptera 9-17 livet, att ”hit kom jag”. Anyway…

Nu händer det. Och det slog mig i slutet av den gångna veckan hur lätt man inte märker att det som man väntat på faktiskt händer. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att det som hänt den senaste 1,5 veckan är precis vad jag väntat på de senaste fem åren och jag höll nästan på att missa det, hur konstigt det än kan låta.

Well vi hörs!

14 svar to “Den Sista Måltiden”

  1. Fan vad kul!!!!

  2. tomaskarls Says:

    Visst är det Maria! :)

  3. Shit pomme frite! Vilken grej Tomas! Du inser väl att kommer att bli tvungen att höja på blogginläggsfrekvensen en aning*?
    *rätt** mycket
    **väldigt mycket

    :D

  4. Tankesultanen, in delirium... ;) Says:

    Imponerande! Du är för bra!! Ska du bära slöja? ;)

  5. tomaskarls Says:

    Liz: Ja, jag ska försöka blogga lite oftare :)

    Tank: Nä, ingen slöja. Jag har inte sett såna där :)

  6. Pippilotta Says:

    Wow, Tomas, lycka till och njut!

  7. tomaskarls Says:

    Tack Pippilotta! Men jag ska kanske understryka att det inte är någon nöjestripp, och jag förväntar mig inte så mycket ”njutning”. Men ok, ”njutning” kan väl komma i många former och se olika ut. Jag ser iaf mycket fram emot att åka, fast den senaste veckan varit onödigt stressig och det pirrar onödigt mycket i magen just nu. Men så är det ju när man lämnar sin comfort zone för en stund :)

  8. Nice Tomas, det blir säkert ett intressant och annorlunda skede i yrkeslivet :)

  9. Jag är så glad för din skull :)

  10. ”..hur lätt man inte märker att det som man väntat på faktiskt händer..”

    Det är detta jag sagt, att ifall man har ena foten i det förflutna och den andra i framtiden, är man aldrig närvarande i nuet – här och nu där allt händer.

    Nu ska du bara ha det bra och njuta av det när det händer :)

  11. tomaskarls Says:

    P.K. Det blir det säkert :)

    Maria: Ja nu njuter jag, sitter i en container ute i öknen där det är närmare +40 ute :)

  12. Hoppas du har luftkonditionering.

  13. tomaskarls Says:

    Utan AC (luftkonditionering) skulle jag nog vara hemma redan :)

  14. Nätet fungerar här (som ni märker) men det är inte så snabbt och ganska instabilt (iaf här på hotellet, det är lite bättre på jobbet ute i öknen) något som blev irriterande tydligt nu när jag skulle ladda upp bilder. Så det blir inga bilder den här gången.

Kommentera

