Babbel Från Nouakchott

Här i Nouakchott är det hett som fan. Idag när vi åkte från jobbet kl. 14 visade bilens termometer 47. Det kändes oxo. Bara att gå de 10 metrarna från den luftkonditionerade kontorscontainern till bilen fick en att flämta. Lite som att gå genom en ugn, eller som när man blåser med en hårfön i ansiktet. För det blåser mycket här eftersom landskapet är öppet och stan ligger vid havet. Det är öken norrut, österut och söderut och hav västerut.

Idag var det bara halvdag eftersom det är lördag, och igår var vi helt lediga. Fredagen är den helt lediga dagen här då det är ett islamiskt land. Det känns lite bakochfram.  Annars går den mesta tiden här åt till att jobba, och tur är väl det för det finns inte så mycket att göra. Eller ja, det kanske det gör men jag har inte hittat det ännu, jag har ju inte ens varit här en vecka ännu. Det som man kan göra på fritiden är att gå ut och äta. Det finns helt ok restauranger här så man behöver inte gå hungrig. Här äter man väl så gott som allt som vi i Finland äter förutom griskött.

Jag bor på ett hotell inne i centrum som är helt ok. Man kan gå ut på stan utan att bli påhoppad, men det är inte direkt något nöje i den här värmen. I praktiken färdas man med bil här. Om någon undrar vart alla gamla Mercedes bilar från Europa försvinner då de är slutkörda så är det hit. Det är fullt av gamla sönderkörda mercor här. De ser ut som att någon gått lös på dom med en slägga och en ordentlig slipmaskin. Man skulle ju kunna tro att det fanns en massa gamla Peugeutar här då det är en gammal fransk koloni, men icke. Av de nyare bilarna är det mycket japsar, Toyota och sånt.

En intressant sak jag lagt märke till är att det inte just finns några cyklar eller mopeder. Ok, en cykel och någon enstaka moped har jag sett, men annars är det bilar. När det gäller transporter används åsnekärror och gamla fallfärdiga lastbilar.

Nouakchott är kontrasternas stad. Här finns fina hus med ren slum som närmaste granne, välfyllda supermarkets med tiggare utanför, uppfixade fasader med fullt av skräp på gatan framför. Kollar man på kartan går gatorna parallellt och korsningarna är räta vinklar, ändå har många av dem bara sand som beläggning och är fulla av skräp, det kan finnas en lång räcka med eländiga ruckel och så mitt i allt en skinande ny och fin bilaffär.

Det låter kanske perverst men jag trivs ganska bra. Det går iaf ingen nöd på mig. Men kanske är det nyhetens behag, kanske är det annat ljud i skällan om tre veckor? Det enda som jag riktigt saknat hittills är, nej inte Doppelbocken faktist, ordentligt kaffe. Här finns oxo kaffe förstås men det är antingen för blaskigt eller så är kopparna för små. En kanna starkt, nybryggt Presidentti Tumma Paahto skulle inte sitta fel.  

Nätet fungerar här (som ni märker) men det är inte så snabbt och ganska instabilt (iaf här på hotellet, det är lite bättre på jobbet ute i öknen) något som blev irriterande tydligt nu när jag skulle ladda upp bilder. Så det blir inga bilder den här gången.

Edit 26.5. kl. 11.40. Ni andra kan oxo göra som Liz och googla på bilder från Nouakchott. De säger lika mycket som de jag har. Men här är nu iaf ett par.

Snäckskal. Marken är full av dom här, överallt. Det som nu är öken var en gång havsbotten. Kontraster som sagt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Åsnekärra. En åsnekärra transporterandes byggmaterial som vi körde om en dag.

Åsnekärra

9 svar to “Babbel Från Nouakchott”

  1. Va roligt att höra från dig! :D
    47 grader? Det är ju snudd på bastuvärme hos en del…
    Googlade fram lite bilder på stället, det ser sannerligen öknigt och annorlunda ut. Annorlunda är dock positiv ett positivt adjektiv i mitt ordförråd.
    Ha det fortsatt bra och fortsätt skriva!

  2. Men hur ska du klara dig på blaskigt kaffe

  3. tomaskarls Says:

    Liz: Precis, jag sa det på FB igår oxo att det är som en varm svensk bastu :)

    Det var ju smart av dig att googla, det säger säkert lika mycket som mina.

    Maria: Ja, man lär ju vänja sig vid det mesta. Och det finns ju esspresso, men jag har aldrig riktigt vant mif vid det.

  4. Ska jag sända dig en bastukvast till midsommaren. Du slipper värma bastun, stänger bara av AC:n och njuter. Någon pilsner kan man knappast sända dit, men du kan ju se på reklam på youtube tex. på Carlsberg eller ngt inhemskt för att komma i stämningen :)

  5. Tankesultanen, in delirium... ;) Says:

    Det finns espresso skriver du.. vad klagar du då på!?!? ;)
    JAG däremot FÅR klaga ety jag har smsat dig men du har inte svarat..! ;)

  6. tomaskarls Says:

    Maria: Javetinte, jag saknar inte bastun så mycket :)

    Tank: Mitt finska nummer fungerar inte här. Jag fick ett mess av dig när jag var i Paris på väg hit, och det svarade jag på. Såheså… :)

  7. Tankesultanen Says:

    Tss.. ett sms är ju inte tillräckligt när jag skickat två.. min kära mor brukar alltid räkna hur många sms hon får jmf med hur många hon skickar… ;)

  8. tomaskarls Says:

    Räknar hon tecknen oxo, och jämför?

  9. Tankesultanen Says:

    Nej. För jag skriver ofta 3 sms och hon ALLTID bara ett. Så nej, tydligen inte. ;)

Kommentera

