Brev från Afrika

Idag har det varit den svalaste dagen här sen jag kom hit. Kvicksilvret orkade just och just upp till 30 grader. I morse lite efter kl. 7 när jag stod och väntade på att åka iväg ut i öknen kom jag till och med på mig själv med att tänka att man skulle tåla ha en långärmad skjorta på sig, men det gick snabbt över.

Det här ska jämföras med i fredags då det var runt 48 och sandstorm. Till och med lokalinvånarna flämtade och myndigheterna hade gått ut i media och sagt att folk skulle hålla sig inne mellan kl. 13 och 14, för att det var så jävla varmt och blåste. Det var bara två dumma finländare som gick ut för att se på stan (eftersom vi inte tittar på lokal-TV, för att vi inte kan språke(t)(n)). Men vi kom inte lång. En av våra lokala kontakter råkade komma körande och stannade när han såg oss. ”Va fan håller ni på med?! Är ni ute och går på stan i ett sånt här väder?! Hoppa in i bilen för helvete!”, sa han. Eller näe, det sa han inte. Han är för artig för att säga det men jag kan gissa att han tänkte det. Istället frågade han om allt var ok och om han kunde skjutsa oss någonstans. Så för att låtsas ha något ärende ut på stan bad vi honom skjutsa oss till en bankomat och sen tillbax till hotellet. En av vakterna på hotellet skrattade åt oss när vi kom tillbax. Det hade han all anledning till.

Bygget ligger som sagt en bit utanför stan i vad som är mer eller mindre öken. Där finns vatten, men det är saltvatten som tränger upp från havet. Man kunde tro att det är helt dött där. Men idag visade det sig att det finns ett rikt… Ja, eller inte rikt kanske, men iaf ett djurliv. Vår säkerhetschef kom och talade med mig igår och sa att de, vakterna, hade haft ihjäl en orm natten före och att jag skulle hålla ögonen öppna när jag går där ute och undvika lössand. Jag fick inte klart för mig vad det var för en slags orm pga av hans brutna engelska, men anyway, orm som orm. Så i morse när vi kom dit visade han spår i sanden efter en orm. Hui! Sen senare på dagen drog en flock dromedarer förbi våra kontorscontainrar. Sådär annars bara. Jag har ingen aning om varifrån dom kom eller om dom hade nån herde. Men där var dom. Tuggandes på något som jag inte vet vad det var och gloendes på oss som om vi kom från Finland.

Det är samma sak den här gången angående bilderna. Hotellets när vill inte att jag ska ladda upp några. Ni som finns på FB kan se dom där, och jag ska se om jag kan ladda upp dom från jobbet imorgon (på kaffepausen förstås).

Dromedarer utanför kontor
Dromedar 005
Ormspår
Snake 001

3 svar to “Brev från Afrika”

  1. Vilket liv du har nu!

  2. :) blir lite avis!

  3. tomaskarls Says:

    Maria: Vasa känns avlägset :)

    Mr P., det borde du bli. Tänk på mig nästa gång du vaknar med krapula, att allt det här slipper Tomas :)

Kommentera

