R.I.P. Tidningshögen

Nu har det hänt, det som jag visste skulle hända förr eller senare. Högen med vasablad som jag staplat ovanpå varandra (Tidningshögen) har rasat. Bara delvis, men ändå, den har rasat.

Det hände någon gång under de fem veckor som jag var i Nouakchott. Jag hade hoppats på att få höra det live, i bästa fall se det med egna ögon. Men så blev det inte. Någon gång under min ökenvandring har högen rasat. Det var Syrran II som meddelade det via mail. Och trots att jag litar på syrran kan jag inte släppa den gnagande tanken på att hon kanske ”råkade” stöta till den med vattenkannan för att skapa sensation. Nåja, det lär jag aldrig få veta.

Tidningshögen var (är?) en konstinstallation. Den symboliserade tidens gång. Tidens gång opåverkad eftersom den bestod av unika exemplar av dagstidningar. Man får en dagstidning per dag, no more no less, eftersom den består av det som händer, nyheterna, tiden som går. Det känns tryggt i en värld där den tekniska utvecklingen tar enorma kliv varje månad och det kan kännas som att det lika väl kunde ha hänt under tio år.

Syftet med Tidningshögen var aldrig att den skulle stå kvar, utan just att den skulle rasa. Förr eller senare, på ett eller annat sätt, av en eller annan orsak, helt eller delvis. För så är det med allt annat här i världen, oavsett vad vi försöker inbilla oss, någonting föds, byggs upp och rasar. Förr eller senare, på ett eller annat sätt, av en eller annan orsak, helt eller delvis.

Några bilder från efter raset och efter den slutliga avrättningen. Många har frågat när jag började. det äldsta vasabladet jag hittade var från 18.3.2010. Då skrev man bland annat om att Logset vågade blicka framåt igen.  

Ras I Ras II Ras IIIRas IV Ras V

16 svar to “R.I.P. Tidningshögen”

  1. miisuharordet Says:

    Citerar ett favoritordspråk: ”det högsta är inte att aldrig falla, det högsta är att ta sig upp efter varje fall” (krash)

  2. tomaskarls Says:

    Miisu: Ok, jag förstör pointen. Men den här tidningshögen byggs inte upp på nytt. Alla vasablad ska ut nu så fort jag hittar inspirationen.

  3. miisuharordet Says:

    Tidningshögen o det som stod där innan var alltså en ”dagslända”. Kanske nästa projekt blir något bestående som byggs upp gång på gång…

  4. tomaskarls Says:

    Det var den.

    Återstår att se vad nästa projekt blir :)

  5. Nej men Thomas, inte kan du städa bort den rasade högen ifall det är en konstinstallation!

    And by the way Welcome Home!

  6. tomaskarls Says:

    Tack maria!

    Det var radandet av tidningar, högens snedvridning och det slutliga fallet som var konstverket. Ett tidsbestämt konstverk liksom. Efter att den fallit var tidningarna inget annat än gammalt papper :)

  7. Avundas icke den som får bära ut resterna av din konst :)

  8. miisuharordet Says:

    Jag börjar bli trött på att jämt mötas av tidningshögen när jag loggar in på din sida så jag ska försöka skicka lite inspiration till dig (om det lyckas..) Vi pratar alltså drygt 3års outförd pappersarbete… Med rätta verkyg är det ju ingen stor sak. Lasta på en kärra (du kan få låna min), spännrem runt o hiss ett par ggr ner till tidningssoptunnan på gården? Eller om det int finns hiss så raggar du hjälp fr gymmets styrkepassgrupp i utbyte mot återhämtningmåltid m tjusigt upphällt tillbehör (du verkar ju inte hel bortkommen i köket). Har förrästen jukkapalmen fått flytta ut än? Eller är det dags för en sväng ti Blom Olle efter en ny krukväxt?

  9. miisuharordet Says:

    Lions traditionella pappersinsamling!

  10. Stackars pappershög! Men allt gott har sitt slut va?
    Har du fått ut pappren ännu?

  11. tomaskarls Says:

    P.K: Well jag gjorde det själv :)

    miisu: Jess well, kvarlevorna av högen är utkastade ur lägenheten nu, och det lär inte komma fler inlägg om den här. Men de som postats kommer att finnas kvar :)

  12. tomaskarls Says:

    Liza: Precis, var sak har sin tid, oxo detta konstverk. Jo, tidningarna är utslängda.

  13. Tankesultanen Says:

    Borde du inte rensa bort tidningsinläggen samtidigt som du slänger ut tidningarna. Bli av med allt det gamla lixom?!?! ;)
    Förövrigt tycker jag denna blogg vegeterar numera.. är du alls vid liv maaaaaan!! :)

  14. tomaskarls Says:

    Tidningarna går men inläggen består :)

    Jo jag är vid liv fast bloggen sover. Ingen inspis att skriva.

  15. Tankesultanen Says:

    Var det RIP Tidningshögen eller Bloggen??!? ;)
    Här var det livat!! :)

  16. tomaskarls Says:

    Ja Tank, vad ska jag säga. Jag är förvånad själv. Inspisen att svamla på bloggen finns inte just nu.

Kommentera

