Flygbolag/et/en?

Vem flyger man med egentligen? Den tanken slog mig idag när jag åkte från Hesa till Vasa och flygvärdinnan rabblade upp något i stil med det här innan vi åkte iväg: ”Välkomna på den här Oneworld flygningen. Rutten flygs av Finnair i samarbete med Air France, och opereras av Flybe.

Så här såg boarding kortet ut, och på flygplanet stod det skrivet Flybe. Så vem flög jag med egentligen? (klicka på bilden så blir den större).

Ticket

8 svar to “Flygbolag/et/en?”

  1. miisuharordet Says:

    Ja sidu Tomas Karls, det krävs nästan akademisk utbildning för sånt här nuförtiden att reda ut. Fördelen med att samarbeta är att det ökar utbudet, nackdelen är väl att det kan vara näst intill omöjligt att reda ut vem som är ansvarig om det uppstår problem… Hursomhelst när jag tittar på din biljett så ser jag att du har iallafall rest med Finnair. Vem de övriga ombord på planet har rest med kan jag inte yttra mig om. Btw, välkommen tillbaka!

  2. tomaskarls Says:

    Ja visst fattar jag att man (dom) måste samarbeta.

    Det lustiga i det här fallet är att jag fick mina flykpoäng från Air France och att det sod Flybe på fågeln, fast jag tydligen flög med Finski.

    • miisuharordet Says:

      Märkligt, men jag ser det på biljetten, har du månne ett Air France bonuskort också? Var Hesa destinationen el flög du någon ytterligare rutt innan också? Flybe Finland flög för Finnairs räkning. De flyger i egen regi också därför kanske de inte vill byta skjorta. Exakt vilket avtal de har sinsemellan vet jag inte, men tror inte de är ett dotterbolag, utan endera är inhyrda som operatör eller uppköpta/rutt. Ung samma som Finncom gjorde tidigare. Men har inte Wärtsilä också inhyrd arbetskraft eller utrustning eller underleverantörer?

      • tomaskarls Says:

        Jo jag har ett AF kort och jag kom ursprungligen från Nouakchott.

        Alltså, det är inte det att jag inte förstår upplägget. Jag skrev inlägget mest som en reflektion på hur råddigt det kan förefalla :)

  3. miisuharordet Says:

    Råddigt kan det förefalla om man bara ser på en detalj i en större helhet :)

  4. tomaskarls Says:

    Jaja… :)

  5. Men hon sa inte ifall passagerarna blev betjänta av personal anställt av nåt kinesiskt eller thailändskt bolag?

  6. tomaskarls Says:

    Nä, personalen var från Flybe, som jag fattade det.

Kommentera

