Ja hej…

…jag lever faktiskt, fast det varit dödstyst här hela året.

Det har bara inte blivit av att skriva. Inspisen har inte funnits, pennan har varit torr och energin har gått till allt annat.

Nu lovar jag inte att det här ändras men jag ska göra ett försök, för jag saknar bloggandet.

Ungefär så här är det, men utan askkoppen.

5 svar to “Ja hej…”

  1. tomaskarls Says:

    Symbolisk parallell.

  2. Hej!
    Såg ditt intressanta inlägg på Facebook, men tar mig friheten att svara här eftersom det är så ont om utrymme där för långa eller allvarliga svar.
    Det finns en annan version på yle:
    http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/30/oklahomas-omstridda-avrattning-maste-stoppas
    Där står inget om att han börjar krampa, utan skaka onkontrollerbart.
    Jag tolkar det som att avrättningen stoppas pga att de avrättade har rätt till en ”säker” och ”lugn” och ”smärtfri” död, alltså poängen är inte DÖD och lider person så lider denne, utan avrättningen vid dödsstraff är inbegripet humanitet.
    Precis som alla åtalade i Finland har rätt till en saklig rättegång oavsett brott.
    För där kan man ju fråga sig hur en mördare eller våldtäcksman i de fall det finns otvivelaktiga bevis har rätt till en försvarare och hur någon jurist eller advokat överhuvudtaget kan tänka sig att åta sig fallet som försvarare.

    • Nå voj söta öde, nu får jag ta till suddgummi, det ska ju stå: där står inget om mumlande, utan att han börja krampa onkontrollerbart…

  3. tomaskarls Says:

    Hej Miisu,

    Ursäkta det sena svaret. Men jag glömmer bloggen mer och mer i de här facebooktiderna.

    Ja men det var ju det som var ironin i min kommentar. Att man beslutar att någon ska betala för något med sitt liv men sen gör ett stort nummer av om denne lider av det eller inte. I min värld är det dubbelmoral.

    Rätten till en rättvis rättegång är en annan historia. Idén med en rättegång och en försvarare är att, på ett objektivt sätt, fastställa om någon är en mördare eller våldtäckstmann, överhuvudtaget.

    Otvivelaktiga bevis? Enligt vem? I vissa fall är det uppenbart, men långt ifrån alla. Därför ska ett utdömande av ett straff alltid föregås av en process där de inblandade har lika rättigheter.

Kommentera

