Psycho

Jävla pucko! Ska det här vara konst? Ha!

Det som jag inte fattar, o. som inte kommer fram i artikeln, är hur de släppte ut henne så fort.

Är man en gång tvångsomhändertagen så kan man väl inte komma ut bara genom att säga att: ”Nä, jag är inte alls galen, det här är bara ett konstprojekt. Jag vill gå hem nu.” Jamenar, hur galet låter inte det?! Sånt snack måste ju höra till vardagen på en avdelning för mentalt sjuka.

Nä, jag tycker att de kunde ha låtit henne ligga in en vecka. Ligga fastspänd i sängen, för säkerhets skull. Då skulle konstprojektet ha fått ett större djup.

15 svar to “Psycho”

  1. […] åsikt, svårt att ha det baserat på de begränsade uppgifter man får i artikeln. Men tycker att Tomas lilla analys av det hela är rätt skoj ändå: Är man en gång tvångsomhändertagen så kan man väl inte […]

  2. Tja, uppenbarligen så är hon ju inte riktigt frisk.

  3. Som du skriver så framkommer det inte hur det gick till när hon skrevs ut. Det kan ju ha varit så att hon berättade om sitt konstprojekt och att psyk kontrollades denna uppgift med hennes skola.

    Bältesspänning kan för övrigt äga rum vid flera olika situationer, till exempel om patienten är berusad och det görs alltid en bedömning utefter ett flertal faktorer när det är dags för utskrivning. Bland annat kollar man patientens journal. Men i det här fallet vet vi inget om det.

  4. Tyvärr är det så som du säger, att den typen av kommentarer är vardag på slutna psykiatriska avdelningar. ”Jag är inte sjuk! Det är min man/hustru/pappa osv. som är sjuk och har tvingat hit mig!” Eller att man är manisk och har skrivit dikter/sånger/målat tavlor etc. dygnet runt en längre tid innan omgivningen får nog och ser till att man tas in…

  5. …klickade så fort på ”skicka kommentar” att jag inte hann skriva ner att jag också på det bestämdaste ogillar såna där ”projekt” :(

  6. @Yvonne: Men oftast finns det i journalen om patienten har detta beteende, i alla fall om det har förekommit innan. Det mest troliga i det här fallet är ändå att hon berättat sanningen om sitt projekt.

  7. tomaskarls Says:

    Maria: Nä, precis!

    Psyk: Jag tycker att de kunde ha hållit henne kvar just för det att det var ett galet projekt, o. för att markera att man inte leker med sjukvården, o. på det sättet kanske sätter andra i fara.

    Yvonne: Ja det är klart att sjuka människor säger vad som helst.

  8. 35 år och sysslar med sådana ”konstprojekt”. Man måste ju bara tycka synd om henne.
    Hon kan inte ha ett lätt liv… eller så är det just för lätt.
    Om jag bestämmer mig för en åsikt så återkommer jag.

  9. Jag blir så förbannad så jag vet inte vad jag ska säga.

  10. tomaskarls Says:

    Ken: Det där lät nästan som en åsikt redan :)

    Kat: Jo, nån jävla ordning ska det vara!

  11. […] jag i övrigt inte förstår är att vissa tycker det är märkligt att Anna Odell skrevs ut dagen efter. Enligt mig är det ganska solklart att hon då berättade […]

  12. Vad menar du med ”Det är klart att sjuka människor säger vad som helst”. Är det självklart att man ljuger bara för att man är psykiskt sjuk menar du? En mycket nedlåtande syn på psykiskt sjuka.

  13. ”Psyk: Jag tycker att de kunde ha hållit henne kvar just för det att det var ett galet projekt, o. för att markera att man inte leker med sjukvården, o. på det sättet kanske sätter andra i fara.”

    så du menar att de ska lägga de minst sagt bristfälliga resurserna på att tvångsvårda en frisk patient?

  14. tomaskarls Says:

    NeuroticKitten: Nej, det är inte någon nedlåtande syn på psykiskt sjuka. Det är fakta. Ok, jag skulle ha kunnat använda andra ord, men jag tror nog du förstår vad jag menar.

    Om en person blir tvångsomhändertagen till en psykisk avdelning o. sen när han/hon kommer in börjar tala om att det är ett konstprojekt, eller att poliserna som förde dit honom/henne egentligen är utomjordingar, eller att det är en komplott av släkten o. han/hon inte alls är sjuk o. vill gå hem nu, så är sannolikheten stor att han/hon ljuger. Det hör ju till sjukdomen.

    Julia: Jag är inte så övertygad om att hon kan kallas frisk.

  15. Tomaskarls: Nej, jag förstår inte vad du menar. Det är fel att förutsätta att en person som är psykiskt sjuk ljuger. Psykiskt sjuka är inte ett enhetligt kollektivt. De är individer och ska bedömas som sådana.

Lämna en kommentar