I år har affärer…

…slängt över tusen ton mat. 

Så löd en av rubrikerna på dagens Pravda. Och jag ökade just på dom tusen tonnen med några kilo.

Kanske var det den rubriken på Blade som på något undermedvetet sätt fick mig att ta tag i skåpet på sen eftermiddag. Skåpet som jag länge har tänkt att jag borde göra något åt men som jag, fram tills idag, lyckats ignorera.

Det var ingen vacker syn som mötte mig då jag började gå igenom burkar, flaskor och askar. Det mesta hade ett bäst före datum på 2012. Att plocka igenom skåpet var lite som att bläddra i ett gammalt fotoalbum, resa tillbaka i tiden. Resa till tiden då det kockades mycket här i huset. Ok, det kockas ännu, men inte med samma entusiasm och nyfikenhet som förr. Vartefter jag slängde bort gamla ingredienser mindes jag recept som jag testat, hur dom smakat och disken dom förorsakat.

Jag hade rejält dåligt samvete när jag såg hur sopkassarna fylldes med gammal mat och bestämde mig för att det här får inte hända igen.

När jag hittade den här trodde jag att botten var nådd. men sen hittade jag något ännu värre. Men det måste ha varit ett tryckfel. Inte fan kan jag ha haft någå i skåpet som var bäst före 2004. Jag var ju knappt född då.

Flora

Lämna en kommentar